W ramach cyklu #opiniejuroraeffie 2025 – projektu współautorstwa Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR oraz TVN Media (Sponsora Strategicznego konkursu i gali Effie Awards Poland) – zapytaliśmy Jury Effie, które trendy w influencer marketingu, wg nich, mają największe znaczenie w 2025 roku.
Według Jury Effie największe znaczenie w influencer marketingu będą mieli mikro- i nano-influencerzy (31%), co wskazuje na rosnącą wartość autentyczności, niszowych społeczności i bliższej relacji z odbiorcami. Na drugim miejscu znalazły się otwarty brief i elastyczność twórcy (19%), co sugeruje, że marki coraz częściej stawiają na współtworzenie i kreatywną wolność influencerów. Kolejne pozycje — produkty sygnowane przez influencerów (16%) i integracja z e-commerce (16%) — pokazują trend łączenia działań wizerunkowych ze sprzedażowymi. Niższe wyniki dla ambasadorów 360° (11%) oraz treści AI-generowanych (4%) i influencerów w mediach tradycyjnych (3%) sugerują, że rynek stawia w 2025 roku przede wszystkim na autentyczne, społecznościowe i cyfrowo zintegrowane formy współpracy.


Uznanie rosnącej popularności mikro- i nano-influencerów za najważniejszy trend w influencer marketingu wskazuje na to, że autentyczność wciąż jest w cenie, jeśli chodzi o komunikację. W niej wielu marketerów upatruje przepisu na efektywność działań. Zwłaszcza jeśli połączymy ten wynik ankiety z kolejnym wskazaniem – otwartym briefem i elastycznością twórcy. Pozostawienie przestrzeni twórcom gwarantuje większą naturalność przekazu i wzmacnia jego wiarygodność. Mikro- i nano-influencerzy dysponują mniejszymi, za to zazwyczaj bardziej zaangażowanymi i lojalnymi społecznościami. Kampanie z ich udziałem mogą zatem pomóc skuteczniej dotrzeć do precyzyjnych grup odbiorców i mocniej zaangażować w przekaz. Szczególnie dobrze sprawdzają się w przypadkach, kiedy zależy nam na targetowaniu określonych nisz, ale także w kategoriach, w których duże znaczenie ma specjalistyczna wiedza i zaufanie odbiorców. Kolejnym silnym trendem jest połączenie współprac influencerskich z aspektem komercyjnym. W ostatnich latach świetnie sprawdzają się produkty współtworzone czy sygnowane przez influncerów. Z drugiej strony ważne jest, aby treści przez nich publikowane prowadziły do domknięcia lejka zakupowego – a więc integracja kontentu z ecommercem. To, co przed nami, i co na pewno będzie dynamicznie rozwijać się w najbliższej przyszłości, to wykorzystanie AI przy generowaniu treści ale również doborze influencerów, optymalizacji ich działań, personalizacji przekazu, aż w końcu wirtualni influencerzy. I tutaj ciekawym pytaniem jest, jak trend autentyczności przetrwa tę konfrontację z technologią i możliwościami, które ona stwarza?