Generacja Z znacznie ograniczyła czas spędzany na platformach mediów społecznościowych, co sygnalizuje szerszą zmianę w zachowaniu jej przedstawicieli. Według badania „Fresh Take – Disconnect to Reconnect” opublikowanego przez Video Advertising Bureau, w ciągu minionego roku dorośli w wieku 18-24 ograniczyli o jedną czwartą całkowity czas spędzony na aplikacjach społecznościowych (Snapchat, Facebook, TikTok, X, Instagram).
Gen Z wycofuje się z mediów społecznościowych, aby poprawić swoje samopoczucie psychiczne. Wybierają bardziej pozytywne, rzeczywiste doświadczenia, które przyczyniają się do tworzenia większych więzi emocjonalnych i umożliwiają oderwanie się od życia wirtualnego. Negatywny wpływ platform społecznościowych stał się niemożliwy do zignorowania, w tym utrzymujące się poczucie samotności i niemożności osiągnięcia oglądanych ideałów, które skutkują licznymi problemami ze zdrowiem psychicznym wśród Gen Z. Jak wynika z badania, 57% przedstawicieli tego pokolenia kojarzy media społecznościowe z „izolacją”. Natomiast 37% dorosłych w wieku 18–24 lat przyznaje, że często odczuwa smutek lub brak szczęścia po skorzystaniu z mediów społecznościowych (w porównaniu z 34% w 2021 r.). Zmęczenie, spowodowanie toksycznością i negatywnością w mediach społecznościowych, powoduje odłączenie się Gen Z od social mediów.
Wspólną cechą większości przedstawicieli generacji Z jest ich pasja do oglądania długich, profesjonalnie wyprodukowanych treści na telewizorach wieloekranowych, określanych przez respondentów jako wideo w jakości premium.
Telewizja i streaming mają moc poprawiania nastroju znacznie skuteczniej niż platformy społecznościowe – 49% respondentów stwierdziło, że materiały wideo w jakości premium ich rozśmieszają. 43% przedstawicieli generacji Z twierdzi, że oglądając telewizję lub streaming „cieszy się czasem spędzonym z przyjaciółmi/rodziną”. Wspólne oglądanie telewizji i streamingu może być sposobem na samotność wynikającą z korzystania z mediów społecznościowych.
Pozytywna atmosfera, w której oglądana jest reklama ma wpływ na jej działanie. Korzystne nastawienie odbiorców zwiększa o 35% zamiar zakupu oglądanego produktu i wpływa na postrzeganie marki (wzrost o 18%). Wykorzystując głębokie więzi emocjonalne, które wywołują doświadczenia i kontakt z wideo premium, marki mogą opracowywać bardziej skuteczne kampanie, które rezonują z Gen Z i stymulują znaczące zaangażowanie konsumentów.
Zgodnie z badaniem 58% przedstawicieli pokolenia Z akceptuje oglądanie reklam w zamian za nagrodę, jaką jest bezpłatny dostęp do streamingu. Zetki są podatne na reklamę, co pozwala marketerom dotrzeć do nich i zaangażować ich w zrelaksowanym, uważnym otoczeniu.
Źródło:
VAB, „Fresh Take – Disconnect to Reconnect”, USA, październik 2024 r.
Data publikacji: 22.11.2024 r.