wpisz szukaną frazę
Szukaj

Kluczowy miernik efektywności budujący sprzedaż #opiniejuroraeffie cz.6/2024

W ramach cyklu #opiniejuroraeffie 2024 – projektu współautorstwa Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR oraz TVN Media (Sponsora Strategicznego konkursu i gali Effie Awards Poland) – spytaliśmy Jury Effie o wskazanie kluczowego miernika efektywności marki, który wg nich najefektywniej buduje sprzedaż.

 

WYNIKI ANKIETY WŚRÓD JURY EFFIE AWARDS

 

36% Jury Effie wskazuje świadomość jako kluczowy miernik efektywności komunikacji marki budujący sprzedaż. Dla 26% ankietowanych, pierwszym skojarzeniem jest lojalność marki. Jedynie 7% Jury Effie za taki miernik uważa share of voice.

 

KOMENTARZ PRZEWODNICZĄCEGO JEDNEJ Z GRUP JURORSKICH

 

Oczywiście, ze względu na wielkość próby oraz jej ekspercki charakter, interpretacja może być głównie jakościowa. Niemniej jednak, wyniki tego badania mnie zaskakują i nie zaskakują jednocześnie.

Wyniki mnie zaskakują, ponieważ jeszcze w 2021 roku za kluczowy miernik efektywności budujący sprzedaż jurorzy Effie uznali zaangażowanie, co traktuję jako chwilową aberrację związaną z okresem pandemicznym. W tym sensie zmiana jest wyraźna.

Wyniki mnie nie zaskakują, ponieważ myślenie w kontekście szeroko definiowanej świadomości, a w konsekwencji budowanie unikalnych, wyróżniających się zasobów marki jest obecnie kanonem myślenia o efektywności komunikacji marketingowej. Nie zaskakuje mnie również niższy udział wskazań na zaangażowanie czy wizerunek. Oczywiście wszystkim nam zależy na jakości i atrakcyjności naszych reklam, jednak w obliczu obecnego poziomu clutteru komunikacyjnego najtrudniejsze jest, aby w ogóle zostać zauważonym. Widać, że wracają typowe reguły funkcjonowania rynku po okresach covidowego i inflacyjnego rozchwiania.

Ciekawym i nieoczywistym wątkiem jest wysoki i rosnący udział lojalności jako miernika budującego sprzedaż. O ile w przypadku kategorii FMCG koncepcja lojalności jest poddawana krytyce, o tyle w przypadku marketplace’ów i kategorii silnie opartych na konwersji, np. takich z jaką mam na co dzień do czynienia, prowadząc europejsko markę OLX, myślenie technikami zwiększającymi ruch na poszczególnych etapach lejka sprzedażowego będzie się tylko rozwijać.

Share

Podobne artykuły