Przedstawiamy trzecią część tegorocznej edycji cyklu #opiniejuroraeffie, skupiającą się na obszarach, które najbardziej zyskały na istotności w procesie analizy konsumenta w ciągu ostatnich 20 lat.
Publikacja prezentuje wyniki ankiety przeprowadzonej wśród członków jury Effie Awards, opatrzone komentarzem przewodniczącego jednej z grup jurorskich Marcina Samka, Strategy & Social Media Director, McCann Worldgroup.
Ścieżka zakupowa (model atrybucji sprzedaży) to obszar najczęściej wskazywany przez jurorów Effie Awards (39%) jako ten, który najbardziej zyskał na istotności w procesie analizy konsumenta na przestrzeni ostatnich 20 lat.
Prawie 30% jurorów wyróżniło insight konsumencki, który znalazł się na drugim miejscu zestawienia.
20 lat minęło, a analiza grupy docelowej wciąż jest podstawą strategii komunikacji. Ale czy robimy ją tak samo jak niegdyś? Z jednej strony, zrozumienie grupy, odkrycie prawdziwych potrzeb, napięć i wynikających z nich motywacji czy przekonań to klucz do efektywności. I to się pewnie nieprędko zmieni. To, co się jednak zmieniło, to narzędzia, jakimi możemy dotrzeć i wpływać na konsumentów. I tę digitalową rewolucję widać w opiniach naszych jurorów. Zdaniem większości to, co najbardziej zyskało na znaczeniu, to wnikliwa analiza ścieżki konsumenta.
I faktycznie, bez pełnego zrozumienia każdego z etapów ścieżki, określenia naszych celów, czy działań, które chcemy na nich przedsięwziąć, trudno myśleć o efektywnej komunikacji marketingowej. Trzeba działać sprytnie, w sposób zintegrowany, ale i dopasowany do danego etapu ścieżki konsumenta. Ale grupa docelowa to nie tylko ścieżka zakupowa. Na naszych oczach toczy się np. interesująca dyskusja. Z jednej strony podejście, nazwijmy je „punktowe”, zgodnie z którym segmentujemy, szukamy jak najbardziej dopasowanych komunikatów i narzędzi, aż po komunikację zindywidualizowaną typu „segment of one”. A z drugiej strony tyleż głośne i często pojawiające się w dyskusjach z marketerami, co kontrowersyjne podejście Byrona Sharpa, stawiające na zmasowany atak komunikacyjny. To pytanie o efektywne targetowanie jest szczególnie ważkie dzisiaj, czyli w dobie tzw. hybrydowego stylu konsumpcji zarówno produktów, jak i mediów. Czyli niby taka oczywistość jak grupa docelowa, a dzieje się :).