wpisz szukaną frazę
Szukaj

Siła lokalnych produkcji na globalnych platformach wideo

#ChallengingTime

Streaming ułatwia internacjonalizację kultury. Widzowie stają w obliczu coraz bogatszego wyboru między globalnymi treściami a lokalnymi produkcjami dostępnymi na globalnych platformach.

Aż 69% widzów wybiera polskie filmy na zagranicznych platformach a 64% – polskie seriale – pokazuje najnowsze badanie dotyczące konsumpcji wideo agencji badawczej Zymetria z czerwca 2022 r. Rozwój platform streamingowych umożliwia prostą dystrybucję globalną, co sprawia, że treści niszowe są skalowalne i potencjalnie lukratywne. Wzrost z „lokalnego do globalnego” jest zjawiskiem narastającym. Zapotrzebowanie na treści ukierunkowane lokalnie utrzymuje się, istnieje też stały popyt na specyficzne treści lokalne, które uwzględniają regionalne oczekiwania i preferencje kulturowe.

 

Najnowszy raport Kantara „The Future Viewing Experience” kwestionuje ideę, że globalna treść z definicji jest anglojęzyczna. Lokalne i nieanglojęzyczne treści znajdują globalną rzeszę fanów, czego dowodem są produkcje takie jak „Lupin” (francuski), hiszpański „Dom z papieru”, niemiecki „Dark” czy też niesamowity sukces koreańskiej produkcji „Squid Game”. Na początku kwietnia 2022 r. również polska produkcja „Furioza” stała się pierwszą rodzimą produkcją i jedną z nielicznych nieanglojęzycznych, która pokonała wszystkie amerykańskie filmy i znalazła się na samym szczycie światowego box office’u Netfliksa.

Platformy streamingowe stają się coraz bardziej konkurencyjne i walczą o przyciągnięcie i utrzymanie subskrybentów i widzów na coraz bardziej nasyconym rynku. A ponieważ wiele platform SVOD rozpoczyna teraz etapy finansowane z reklam, walczą również o przyciągnięcie reklamodawców. Lokalne treści oferują unikalne możliwości wzrostu przychodów, stąd też próby ograniczenia mocy globalnych gigantów za pomocą lokalnych przepisów. Dania nałożyła 5% podatku na zagraniczne usługi przesyłania strumieniowego w celu sfinansowania produkcji lokalnej. W Szwajcarii platformy, takie jak Netflix, muszą teraz inwestować część swoich przychodów w szwajcarskie produkcje. Podobne ustawy przyjęto we Francji i we Włoszech.

 

Źródło:

Zymetria „Polacy w świecie wideo”, Polska, czerwiec 2022 r.

Netflix, kwiecień 2022 r.

Kantar „The Future Viewing Experience”, czerwiec 2022 r.

 

Data publikacji: 02.09.2022 r.

 

Share

Podobne artykuły