Co się dzieje, gdy Twój spot reklamowy obejrzany na ekranie telewizora podoba się widzom? Wyszukują go w serwisach wideo, przesyłają znajomym?
Udostępniając dalej, przyczyniają się do zwiększania zasięgu Twojej kampanii dzięki bezpłatnym emisjom tzw. earned media. Tak można rozpoznać udane kampanie, które poprzez ogromne zainteresowanie i zaangażowanie konsumentów budują markę i przyczyniają się do spektakularnych wyników sprzedaży. Jak sprawić, aby Twój spot był udostępniany dalej?
Sekret udanych kampanii możemy poznać dzięki duetowi Wim Vermeulen i Peter Field, którzy w swojej książce zaprezentowali nowy model komunikacji oparty na efekcie TapForward. Najlepszym przykładem kampanii obrazującym sukces zastosowania efektu TapForward jest kampania marketingowa Volvo Truck, która dzięki doskonałemu zaangażowaniu konsumentów (+90 milionów odsłon) spowodowała wzrost sprzedaży o 24%.
Model komunikacji TapForward to działanie na podświadomość widza tak, aby zmotywować go do działania – udostępnienia dalej, co opiera się na metodzie zwanej ACT:
Tajemnica najbardziej skutecznych kampanii jest prosta. Korzystanie z modelu ACT pozwala autopilotom w mózgach widzów na decydowanie o wyborze marki lub produktu. Co dzieje się w 90% przypadków.
Według Vermeulena nadawcy telewizyjni już pomagają agencjom i reklamodawcom poprzez standaryzowane przerwy reklamowe, jingle i sponsoring, które napędzają A (autopilot) i C (połączenia emocjonalne) modelu ACT. Ale to reklamodawcy muszą opanować efekt TapForward. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy ludzie zaczynają mówić (T w ACT) o kampanii. Aby to osiągnąć, reklamodawcy zazwyczaj myślą najpierw o Facebooku i YouTube, co jest błędem, ponieważ ostatnie dane pokazują, że media społecznościowe zaczynają tracić emocje i zaangażowanie odbiorców (tylko 20% regularnych aktualizacji ma miejsce na Facebooku). Vemeulen przytacza skuteczny przykład kampanii P&G zwanej The Talk, aby zilustrować, w jaki sposób reklamodawca pracował z nadawcą telewizyjnym, aby ludzie mówili o kampanii reklamowej. Kampania została wspomniana w komediowym serialu telewizyjnym Blackish, przedstawiającym życie rodziny, której ojciec pracuje w agencji reklamowej. Postać wyjaśnia w serialu szczegółowo znaczenie kampanii The Talk i znaczenie ogólnej kampanii P&G. „Jeśli umieścisz tego rodzaju treści w programie telewizyjnym, nie musisz się obawiać, że Twoi odbiorcy zmienią kanał”, mówi Vermeulen, aby wskazać na sprytną współpracę między nadawcą a reklamodawcą, która dzięki zwiększeniu siły T (talkability) wypełnia misję modelu TapForward.
Źródła:
www.egta.com/egta_bites/egta_bites_252_15032019/wim-vermeulen_2019.pdf 14.04.2019
Wim Vermeulen, prezentacja „Marketing for the mad (wo)men of tomorrow”, 2019
Data publikacji: 17.05.2019 r.