Telewizja ma wpływ na życie odbiorców, nie tylko spełniając potrzebę dostarczania informacji, pomagając w decyzjach zakupowych, czy zapewniając rozrywkę i relaks. Telewizja to potężne medium, dzięki swojemu zasięgowi i sile oddziaływania, przyczynia się do zmian myślenia, buduje społeczności i aktywizuje odbiorców do działania.
Nadawcy telewizyjni wykorzystują możliwości kształtowania opinii odbiorców, przyłączając się w dużym stopniu do walki z rasizmem. Słynna kampania Procter&Gamble „The Talk”, w której wykorzystano nie tylko reklamy telewizyjne, ale także product placement i szeroki rozgłos publicystyczny, już od 2017 roku przyczynia się do zmiany podejścia odbiorców. A sukces kampanii poparty nagrodami i uznaniem, nie tylko widzów, ale i branży mediowej, zwiększa liczbę reklamodawców przyłączających się do walki z rasizmem.
Dzięki zaangażowaniu stacji telewizyjnych w nagłośnienie ruchu Black Lives Matter, akcja zyskała rozgłos i większą rzeszę zwolenników. BLM to międzynarodowy ruch walczący o prawa człowieka, wywodzący się ze społeczności afroamerykańskiej, którego celem jest walka z przemocą wobec osób czarnoskórych i z rasizmem systemowym. W ramach październikowej akcji Black History Month większość brytyjskich nadawców telewizyjnych, takich jak BBC, ITV i Channel 4, zadeklarowało promowanie i rozpowszechnianie programów historycznych, filmów dokumentalnych oraz seriali opartych na faktach i dziennikarstwie śledczym badającym tematy rasizmu. W programie Channel 4 „The School That Tried To End Racism” przy pomocy eksperymentów naukowych zaprezentowano nieświadome uprzedzenia rasowe, z jakimi spotykają się uczniowie Glenthorne High School w południowym Londynie. Dzieci są gwiazdami serialu. Ich ciepłe przyjęcie i otwartość do zadawanych pytań sugerują również, że wprowadzenie równouprawnienia rasowego do krajowego systemu edukacji może być najszybszym i najlepszym sposobem wywarcia trwałego wpływu.
Ostatni trudny czas to okres jednoczenia się w walce z wirusem. Programy informacyjne i magazyny podkreślają konieczność utrzymywania społecznego dystansu i chronienia siebie i bliskich. To także trudny moment dla przedsiębiorców. W trakcie zamrożenia gospodarki, stacje telewizyjne oferowały wsparcie dla firm w postaci czasu reklamowego. W kwietniu 2020 roku w ramach projektu „TVN Pomagajmy sobie”, Grupa TVN Discovery zorganizowała akcję wsparcia dla małych i średnich firm, oferując świadczenia reklamowe w swoich telewizyjnych i internetowych kanałach. „Misja TVN to bycie blisko widzów, reagowanie na bieżące wydarzenia, ale także działania CSR. W ramach projektu TVN Pomagajmy sobie, zorganizowaliśmy wsparcie dla małych i średnich firm w postaci świadczeń reklamowych o łącznej wartości ok. 12 milionów złotych. Akcja promocyjna objęła emisję spotów w kanałach TV oraz online TVN Discovery. Łącznie wsparliśmy ponad 1000 przedsiębiorców, a zainteresowanie akcją przeszło nasze najśmielsze oczekiwania.” – podsumował akcję Andrzej Karasowski, Dyrektor Premium TV w TVN Media.
Pandemia to przede wszystkim heroiczna walka personelu medycznego. W podziękowaniu za ich trud pracy w walce o życie chorych platforma Player.pl zorganizowała charytatywny koncert połączony ze zbiórką na wsparcie polskiej służby zdrowia. Sam koncert wzbudził ogromne zainteresowanie w tv (3,6 mln zasięgu), w Player.pl (niemal 900 tys. VV) i w social mediach (2 mln wyświetleń posta z linkiem do koncertu).
W branży marketingowej narodził się nurt „actvertising”, czyli wartościowy sposób opowiadania historii, określający działania marketingowe, które wywołują realny wpływ na życie konsumentów. Autorzy tej strategii opierają jej założenia na badaniach rynku i oczekiwaniach swoich użytkowników. Według nich reklama powinna reagować na sprawy ważne dla konsumenta. „Ludzie w wyniku zmian klimatycznych, nierówności społecznych, a teraz jeszcze pandemii, zwracają oczy ku sprawom ważnym. Dlatego warto konstruować przekazy tak, aby propagowały pozytywne wartości, edukowały lub aktywizowały społeczeństwo”- twierdzą autorzy strategii „actvertising”, Magdalena Ignatowicz i Filip Połoska z lifestylowego portalu NOIZZ. Jeśli reklamodawcy do komunikacji wybierają telewizję, czyli medium o największym zasięgu, zaufaniu i wiarygodności, to z pewnością dotrą z wartościowym i wiarygodnym przekazem do swoich konsumentów.
Źródła:
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/filip-poloska-noizz-na-czym-polega-actvertsing-wywiad, 17.10.2020 r.
https://www.bt.com/tv/documentary/best-shows-racism-race-education-learn-black-lives-matter, 17.10.2020 r.
Data publikacji: 20.11.2020 r.