Nigdy nie mieliśmy tak dużej możliwości wyboru i kontroli tego, co oglądamy. Powody wybierania danego medium, do odtwarzania treści wideo, zostały zebrane w najnowszym badaniu Thinkbox i MTM „The Age of Television – the needs that drive us”. Przedstawiono tam 8 powodów oglądania wideo i potrzeb, jakie zaspokajają media audiowizualne.
Wzrost liczby usług VOD, które obecnie stanowią 7% średniej konsumpcji wideo, poszerzyło możliwości telewizji do zaspokajania różnych potrzeb. Filmy na żądanie – BVOD lub SVOD – odgrywają istotną rolę, jeśli chodzi o pomaganie widzom w ucieczce (ESCAPE) poprzez zanurzanie się w treści. Łącznie, około jedna trzecia czasu poświęcanego na ucieczkę od życia codziennego, to odtwarzanie telewizji na żądanie. Nadawcy udostępniają całe serie za pośrednictwem platform BVOD i SVOD, dzięki czemu widz nie musi czekać na emisję kolejnego odcinka. Najczęściej dzięki telewizji linearnej widz zapoznaje się z pierwszym epizodem serialu. Usługi BVOD i SVOD pozwalają na kontynuację oglądania w dogodnym dla widza momencie. Jest to szczególnie istotne dla młodszej widowni, która seriale pochłania w jednym czasie, oglądając wiele odcinków jednorazowo. Tym samym powoduje, że atrakcyjność takich usług jak Netflix jest okazjonalna – widzowie korzystają z nich, gdy są zainteresowani daną serią – ale gdy serial zostanie obejrzany, szybko o nich zapominają.
Pomimo tego, że liczba domów z subskrypcją VOD rośnie, z analizy przeglądarek Netflix, przeprowadzonej przez instytut IPA podczas badania Touchpoints, wynika, że nawet wśród największych fanów platformy Netflix telewizja linearna nadal cieszą się dużą popularnością. W rzeczywistości, tylko 20% najbardziej zagorzałych widzów Netflix, ogląda więcej treści na platformie niż w telewizji. Inni widzowie oglądają więcej telewizji.
Zjawisko to potwierdza również dyrektor ds. badań i planowania w Thinkbox – Matt Hill : „Pojawiły się takie usługi, jak Netflix, aby w pełni zaspokoić niektóre z naszych potrzeb oglądania telewizji. Ale nie są w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb, które telewizja może – zwłaszcza tych bardziej społecznych i wspólnych powodów do oglądania, które są tak ważne dla ludzi”.
Źródła:
IPA, Touchpoints, 2018.
Badanie MTM i Thinkbox „The Age of Television – the needs that drive us”, Wielka Brytania, 2018.Badanie opiera się na analizie 150-dniowego oglądania nakręconego przy pomocy okularów z zainstalowanymi kamerami noszonymi przez 30 osób oraz ilościowego badania 6000 osób. Po zakończeniu zadania każdy z respondentów szczegółowo rozmawiał o swoich wyborach do oglądania i motywacjach tego, co oglądał.
Data publikacji: 26.02.2019 r.