W ramach cyklu #opiniejuroraeffie 2024 – projektu współautorstwa Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR oraz TVN Media (Sponsora Strategicznego konkursu i gali Effie Awards Poland) – spytaliśmy Jury Effie o trendy w influencer marketingu, które będą miały największe znaczenie dla marek.
Jury Effie niemal jednogłośnie (89% ankietowanych) wskazuje wykorzystanie sztucznej inteligencji, jako trend, który będzie miał dominujące znaczenie dla marek. Natomiast najmniejsze znaczenie, wg ankietowanych, będzie miało działanie na tzw. „otwartych briefach”.
Sztuczna inteligencja jest gorącym tematem, nic więc dziwnego, że to właśnie ją jurorzy wskazują jako szczególnie ważny trend w influencer marketingu. I tu myślimy szeroko – od wykorzystywania AI do analizy danych, wyszukiwania odpowiednich influencerów, przez wsparcie w przygotowaniu contentu, po influencerów wirtualnych.
Ciekawy jest wzrost znaczenia influencerów w mniej oczywistym sektorze B2B. Tworzą oni na LinkedIn niszowe, wyspecjalizowane treści, które mają coraz większy wpływ na decyzje zakupowe. Z uwagą obserwuję rozwój Social Selling i Social Advocacy, w których content tworzą ambasadorzy konkretnych marek.
W ramach social commerce marki mogą uwzględniać długofalowe, strategiczne współprace z influencerami i dzięki temu pielęgnować relacje z organicznymi odbiorcami, sięgać do nowych i umacniać przywiązanie konsumentów.
Niezwykle ciekawe jest podejście do influencerów pokolenia Alfa. Nie są oni dla nich już przede wszystkim źródłem rekomendacji zakupowych, ale też (znacznie wyraźniej niż w przypadku Gen Z, czy Millenialsów) kształtują ich opinie o wydarzeniach na świecie, gospodarczych, społecznych. Ten trend wywoła dalsze zmiany w influencer marketingu.