Telewizja musi przejąć wiodącą rolę w zmianie sposobu oceniania jej skuteczności. Cechy telewizji, takie jak możliwość utrzymania efektywnej uwagi, budowanie zaufania i moc sygnalizacji – nie są widoczne na krzywych zasięgu, ale mają ogromny wpływ na skuteczność działania tv.
Wykres przygotowany przez Essence Mediacom przedstawia zbiorczą analizę, która klasyfikuje różne media według ich opłacalności budowania zasięgu i wpływu. To badanie udowadnia, że kanały mediowe, które znajdują się w media planie kampanii, mają wpływ na perspektywę reklamowanej marki przez odbiorców. Telewizja linearna, BVOD i kino znajdują się w prawym górnym kwadracie pod względem jakości i największej siły sygnalizacji i uwagi. Mapy mediów przygotowane przez Thinkboxa obrazują niezaprzeczalną moc telewizji w porównaniu z innymi środkami przekazu.
Teoria sygnalizacji oznacza motywację do zakupu produktów, które w subiektywnej opinii kupującego są bardziej wartościowe niż inne. Zasada sygnalizacji mediowej sugeruje, że postrzegany koszt i skala kanału reklamowego mogą wzmocnić atrybuty marki w oczach konsumenta.
By skutecznie dokonać zmiany percepcji, należy dotrzeć do wielu osób – ale co najważniejsze, mieć zaufanie odbiorców. Telewizja charakteryzuje się największym poziomem zaufania wśród mediów. Ma też największy zasięg.
Utrzymywanie uwagi na wysokim poziomie pozwala reklamodawcy na wykorzystanie storytellingu w reklamie. Reklamodawca jest dzięki temu w stanie tworzyć emocje, które głęboko zapadają w pamięć odbiorców. Połączenie zasięgu z utrzymywaniem efektywnej uwagi widza zapewnia zapamiętanie komunikatu reklamowego na długo i generowanie wysokich długoterminowych efektów mnożnikowych (wpływ telewizji na inne media w kampanii). Odbiorcy zapytani o reklamę, którą pamiętają, najczęściej przywołują z pamięci reklamy telewizyjne.
Telewizja, dzięki szerokiemu zasięgowi, możliwości wysokiego skupiania uwagi i długości czasu spędzanego na oglądaniu, generuje wysoki zwrot z inwestycji nie tylko w długim, lecz również w krótkim okresie.
Celem kreacji reklamowej jest sprawienie, aby odbiorcy wymieniali się wrażeniami o oglądanych treściach i angażowali się w nie. Telewizja (w każdej postaci) jest medium, które najmocniej mobilizuje widzów do wspólnego spędzania czasu i dzielenia się emocjami związanymi z obejrzaną treścią.
Telewizja rozwija swoją moc w aspektach kojarzonych z mediami cyfrowymi. Rozkwit cyfrowych funkcjonalności telewizji (adresowalność, targetowanie kontekstowe, QR kody na ekranach) oferuje reklamodawcom nowe możliwości budowania marki i sprzedaży. Telewizja to nie tylko największy zasięg, to supermoce technologiczne, często zapominane w standardowych tabelach danych.
Źródło:
Thinkbox, Matt Hill „In Sight: new trends in TV”, marzec 2024 r.
Data publikacji: 14.05.2024 r.